Jumaat, 22 Mei 2009

ulasan jurnal

Deborah sarpo-brown.The action research. endeavors of six classroom teachers and their perception of action research.vol.166,no.2,1990,196-200.

1) Sampel:

Enam orang guru kelas yang mengajar pada tahap sekolah rendah dan sekolah menengah melakukan kajian dalam bilik darjah.

Setting:

Mengkaji keberkesanan inovasi(reka cipta) peringkat sekolah. Seperti: Suatu kokurikulum AIDS yang baru dan satu pendekatan matematik atau sains teras. Mengkaji pendekatan secara kajian literatur seperti: Alat bantu pengajaran berkomputer, penguasaan pembelajaran dan kaedah pembelajaran metakognatif. Memerhatikan jantina mana yang lebih cenderung untuk muncul sebagai pemimpin dalam aktiviti-aktiviti pembelajaran berkumpulan kooperatif.

Proseder:

Dua orang guru tersebut mengkaji keberkesanan inovasi(reka cipta) peringkat sekolah. Tiga orang guru itu, mengkaji pendekatan secara kajian literatur. Seorang lagi guru, memerhatikan jantina mana yang lebih cenderung untuk muncul sebagai pemimpin dalam aktiviti-aktiviti pembelajaran berkumpulan kooperatif.

Pengumpulan data dan analisa data:

Pelbagai kebaikan dilakukan oleh guru-guru tersebut hasil daripada kajian mereka, termasuklah: meningkatkan profesionalisma guru, peringkat hubungan antara ibubapa dengan pentadbiran sekolah dan makluman tambahan mengenai sikap pelajar. Antara kesukaran yang dihadapi guru-guru tersebut termasuklah kesukaran untuk mencari waktu bagi mengumpul dan menganalisa data serta mereka kajian agar memaksimakan kadar respon. Kumpulan yang menyokong bagi guru-guru yang mengumpul kajian tindakan dicadangkan pada masa hadapan.


Dwight rogers,Cheryl mason bolick,amy Anderson,evelyn gorbon,Meghan mcglinn manfra and jan yow. Action research:transforming relationships.“It’s about the kids”: Trensforming teacher-students relationships through action research.vol.80,no.5,may/june 2007.217-221.


2) Sampel:

Kajian tindakan program pendidikan guru untuk meningkatkan lagi refleksi dan amalan guru.
Setting:

Kajian tindakan yang dilakukan oleh 114 guru-guru berpengalaman yang mengikuti program ijazah sarjana muda(MA).


Proseder:


Pengarang memeriksa kajian tindakan yang dilakukan oleh 114 guru-guru berpengalaman yang mengikuti program ijazah sarjana muda(MA).Guru-guru tersebut datang daripada pelbagai disiplin(bidang) dan aras gret.

Pengumpulan data dan analisa data:

Berdasarkan penyasatan berikut: pegarang mendapati bahawa kajian tindakan menyediakan suatu laluan bagi guru untuk:
a) Mewujudkan lebih banyak ruang hubungan peribadi dengan pelajar.
b) Membangunkan suatu kefahaman yang lebih baik pelajar-pelajar sebagai seorang
pelajar.
c) Memberi ruang kepada pelajar -pelajar untuk bersuara didalam bilik darjah.

Jax Ax,peter ponte and niels brouwer.educational action research.action research in initial teacher education: an explorative study.vol.16,no.1,march 2008.55-77.

3) Sampel:

Kajian ini adalah untuk menerangkan pengalaman prektikal pelajar dan pendidikan guru.

Setting:

Kajian ini adalah untuk menerangkan pengalaman prektikal pelajar dan pendidikan guru dalam kajian tindakan serta untuk mengenalpasti beberapa fakta istimewa untuk dipertimbangkan (peluang dan batasan) yang boleh memainkan peranan untuk menjadi kajian kepada amalan.

Proseder:

Pelajar-pelajar dan pendidik-pendidik (guru) daripada tiga program pendidikan awal guru belanda yang menjadikan kajian tindakan sebagai suatu kaedah pembangunan profesional dan sebagai suatu kelayakan professional.
>>Empat fakta istemewa untuk dipertimbangkan telah dikenalpasti: kajian tindakan dan kelayakan profesional teras pendidikan; perbezaan antara kajian tindakan oleh guru-guru pelajar semasa pendidikan awal mereka dan guru-guru berpengalaman ditempat kerja mereka; pengalaman pelajar-pelajar dan tanggapan kajian; dan aktiviti-aktivti berterapkan kajian program tersebut.

Pengumpulan data dan analisa data:

Pengarang –pengarang merumuskan bahawa kajian tindakan seharusnya dipertimbangkan daripada perspektif yang berlainan sebagai suatu pendekatan profesional, sebagai suatu bidang kemahiran yang diperlukan untuk membuat hubungan antara mengatahui sesuatu itu dan mengatahui kenapa sesuatu itu, dan sebagai suatu cara untuk memperbaiki amalan melalui pembangunan, pengatahuan berasaskan amalan secara sistematik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan