Selasa, 12 Mei 2009

kuliah 3

KONSEP PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN

Dalam Bidang Pendidikan, faktor utama ialah;
  • Menyediakan manusia menghadapi cabaran masa depan.
  • Perubahan menggambarkan ciri-ciri pendidikan berbanding dengan kestabilan.
  • Perubahan mewujudkan ketidakpastian. Elakkan ketidakpastian kerana ia akan meruntuh masa depan jenerasi muda.
Jenis Perubahan
  1. Perubahan kearah peningkatan
  2. perubahan strategik organisasi
  3. perubahan reaktif(tindakbalas,respon,tuntutan)
  4. perubahan akibat daripada jangkaan
Perubahan Adalah kompleks
  1. Proses evolusi -Perubahan yang menghasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang.Perubahan ketara dalam status Quo.
  2. Proses revolusi-Perubahan yang pantas. Perubahan yang akan meninggalkan kesan yang binasa.
Perubahan Multidimensi
  • Perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan. Pertimbangan untuk mengenalpasti dimensi berkaitan perubahan.
  • Terdapat 6 dimensi prubahan:
1.Perubahan untuk capai tujuan tertentu.
2.Perubahan untuk penambahbaik dalam sesuatu keadaan dan sistem.
3.Perubahan dalam sesuatu sistem melibatkan 2 jenis pindaan:
>Perubahan untuk kembali kepada asal.
>Perubahan untuk mempertingkatkan percapaian atau tanpa pengubahan.

Unit Perubahan
  • Merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang.
  • Unit perubahan terdiri daripada:
i-individu
ii-Kumpulan/pasukan
iii-Jabatan
iv-Organisasi
v-Sistem organisasi
vi-Komuniti
Sifat perubahan
  • peringkat besar-Organisasi
  • peringkat kecil -Individu
  • mengubah Individu dengan usaha sikap, tingkahlaku, atau kedua-dua sekali.
Megnitud Perubahan
  • Perubahan yang dirancang akan diimplementasikan
  • Perubahan dengan skala besar
Model Perubahan
  1. Model Rojer
  2. Model Kanter
  3. Model Rano
  4. Model Aeot

1 ulasan:

  1. 4 MODEL PERUBAHAN:
    1) Model Penggabungan Roger
    2) Model Kanter
    3) Model Rand
    4) Model ACOT (Apple Classroom of Tomorrow)

    SELAMAT HARI GURU
    SELAMAT BER-KAJIAN TINDAKAN
    & SELAMAT BER-SEMINAR

    BalasPadam