Dalam Bidang Pendidikan, faktor utama ialah;
- Menyediakan manusia menghadapi cabaran masa depan.
- Perubahan menggambarkan ciri-ciri pendidikan berbanding dengan kestabilan.
- Perubahan mewujudkan ketidakpastian. Elakkan ketidakpastian kerana ia akan meruntuh masa depan jenerasi muda.
- Perubahan kearah peningkatan
- perubahan strategik organisasi
- perubahan reaktif(tindakbalas,respon,tuntutan)
- perubahan akibat daripada jangkaan
- Proses evolusi -Perubahan yang menghasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang.Perubahan ketara dalam status Quo.
- Proses revolusi-Perubahan yang pantas. Perubahan yang akan meninggalkan kesan yang binasa.
- Perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan. Pertimbangan untuk mengenalpasti dimensi berkaitan perubahan.
- Terdapat 6 dimensi prubahan:
2.Perubahan untuk penambahbaik dalam sesuatu keadaan dan sistem.
3.Perubahan dalam sesuatu sistem melibatkan 2 jenis pindaan:
>Perubahan untuk kembali kepada asal.
>Perubahan untuk mempertingkatkan percapaian atau tanpa pengubahan.
Unit Perubahan
- Merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang.
- Unit perubahan terdiri daripada:
ii-Kumpulan/pasukan
iii-Jabatan
iv-Organisasi
v-Sistem organisasi
vi-Komuniti
Sifat perubahan
- peringkat besar-Organisasi
- peringkat kecil -Individu
- mengubah Individu dengan usaha sikap, tingkahlaku, atau kedua-dua sekali.
- Perubahan yang dirancang akan diimplementasikan
- Perubahan dengan skala besar
- Model Rojer
- Model Kanter
- Model Rano
- Model Aeot
4 MODEL PERUBAHAN:
BalasPadam1) Model Penggabungan Roger
2) Model Kanter
3) Model Rand
4) Model ACOT (Apple Classroom of Tomorrow)
SELAMAT HARI GURU
SELAMAT BER-KAJIAN TINDAKAN
& SELAMAT BER-SEMINAR